Všeobecne sa pertraktuje, že vzdelávanie rómskych detí je jednou z najdiskutovanejších tém v rámci snáh o integráciu Rómov do spoločnosti.
V týchto intenciách je Špeciálna základná škola v Trebišove od 15.3.2012, teda už rok, zapojená do projektu „Čítame, a tak poznávame svet”, s kódom ITMS: 26130130053 spolufinancovaným v rámci Operačného programu Vzdelávanie, Opatrenie 3.1 Zvyšovanie vzdelanostnej úrovne príslušníkov marginalizovaných rómskych komunít z Európskeho sociálneho fondu a Štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
Cieľom projektu je skvalitniť vzdelávací systém ako nástroj pre inklúziu marginalizovaných rómskych komunít do majoritnej spoločnosti. Prostredníctvom zavádzania inovatívnych metód a inováciou didaktických prostriedkov a tvorením učiteľmi školy vlastných – prispôsobených – učebných materiálov; sa Špeciálna základná škola, so sídlom na ul. M. R. Štefánika, č 83 v Trebišove, usiluje dosiahnuť zvyšovanie úrovne čitateľskej gramotnosti detí príslušníkov trebišovskej marginalizovanej rómskej komunity, ktoré navštevujú špeciálnu základnú školu.
Aktivita je orientovaná na rozvoj čitateľskej gramotnosti,ako elementárnej schopnosti každého člena našej spoločnosti. Nie je tajomstvom, že u žiakov z marginalizovaného rómskeho prostredia je však čitateľská gramotnosť dlhodobo na veľmi nízkej úrovni a predstavuje pre nich problém jednak čítať, jednak textu porozumieť, ako aj plynule sa dohovoriť v slovenskom jazyku. Cieľom aktivity projektu: – Čítame, a tak poznávame svet -, je preto zavádzať do vyučovacieho procesu interaktívne cvičenia, novovytvorené pracovné listy, videosekvencie a využívať moderné didaktické technológie, ktoré podporia čitateľskú gramotnosť týchto žiakov v rôznych predmetoch. V uvedených intenciách sa škola zameriava v nemalej miere na netradičné metódy a formy vyučovania, nakoľko klasická vyučovacia hodina nezodpovedá edukačným cieľom takéhoto typu školy. Vo výchovno – vyučovacom procese sa orientuje hlavne na názornosť vo vyučovaní, na edukačnotematicky zamerané dni, na vytváranie vlastných školských projektov, na využívanie informačno – komunikačných technológií vo vzdelávaní žiakov. Znamená to, že čítanie, tak ako aj v škole intaktných žiakov, aj v tejto škole s mentálne postihnutými žiakmi, je považované za vstupnú bránu do vzdelávania. V týchto intenciách uvedená škola súbežne s uvedeným projektom, realizuje aj vlastné, praxou preverené projekty – S knihou nikdy nie si sám –, – Kniha je môj kamarát -, – Život v písmenách -. Ich dlhodobým cieľom je motivovať žiakov na zvládnutie aktívneho čítania s porozumením. Tieto celoškolské projekty sú úspešne realizované v spolupráci so Zemplínskou knižnicou v Trebišov.
Celý pedagogický zbor Špeciálnej základnej školy je presvedčený, že výsledkom projektu „ Čítame, a tak poznávame svet“ bude zlepšenie úrovne čitateľskej gramotnosti žiakov a tvorivejšia orientácia žiakov v písanom texte. Uvedený projekt má však aj druhú dimenziu, ktorá tkvie v tvorivom zvyšovaní zručností pedagógov pri príprave interaktívnych materiálov, čo ústi do schopnosti pedagógov učiť novými formami a metódami. To nie je zanedbateľný rozmer!
Na základe zavádzania moderných foriem a metód výučby aj prostredníctvom projektu – Čítame, a tak poznávame svet – predpokladá uvedená škola, že budú potencionálne deti – žiaci marginalizovanej trebišovskej rómskej komunity lepšie pripravení nielen na zvládnutie požiadaviek spoločnosti, ale hlavne, prispejú k ich aktívnemu, osobnému pričineniu sa o získanie adekvátneho pracovného i životného postu, ktorý v nemalej miere v ich dospelosti, môže prispieť k zmene ich životného štýlu. To však determinuje najmä základný postulát, ktorým je chcieť zmeniť ich – svoj, životný štýl.
Projekt – Čítame, a tak poznávame svet – je v Špeciálnej základnej škole možným krokom prekročiť marginalizovanú súčasnosť. Ak nie dnes, možno zajtra?